Persbericht : Geen optreden van Israëlische militairen in Antwerpen

Désolé, cet article est seulement disponible en Néerlandais.

Op woensdag 11 mei komt Tzahal optreden in AMUZ in Antwerpen. Deze muziekgroep is officieel onderdeel van de IDF (Israel Defence Force), het Israëlische leger. Het bestaat uit dienstplichtigen die optreden in uniform, en speelt voor zowel een militair als civiel publiek. De allerbeste musici uit het Tzahal Orkest komen jaarlijks naar Europa met als doel het Israëlische leger een humaan gezicht te geven.

Datzelfde Israëlische leger bezet sinds 1967 de Palestijnse Gebieden, een bezetting die door de Verenigde Naties meerdere malen als illegaal is bestempeld. Israël maakt zich volgens organisaties als Human Rights Watch en Amnesty International in Palestina schuldig aan Apartheid. Ook Israëlische organisaties zoals B’Tselem bevestigen dit. Het militair bewind dat Israël voert heeft een directe impact op elk aspect van het dagelijks leven van de Palestijnse bevolking. De IDF, waar Tzahal dus deel van uitmaakt, is de organisatie die dit in de praktijk uitvoert.

Israël gebruikt cultuur openlijk als propagandamiddel om zijn beleid van bezetting, kolonialisme en Apartheid te rechtvaardigen. Concerten als deze worden gebruikt om de indruk te wekken dat Israël een land is als een ander, en om de aandacht af te leiden van haar schendingen van de mensenrechten. Gedwongen landonteigening, uithuiszetting, illegale nederzettingen, discriminatie, willekeurige arrestaties en criminalisering van activisten, het is voor veel Palestijnen dagelijkse kost. De laatste weken nam het geweld op de Westelijke Jordaanoever sterk toe en kwamen meerdere Palestijnen om het leven. Ook gevangenschap van kinderen is geen uitzondering. (2)

Het lijkt ons meer dan ooit nodig om te tonen dat er groeiend verzet is tegen de Israëlische bezetting van Palestina. Het lijkt ons daarom dan ook niet gepast om de officiële muziekgroep van het Israëlisch leger een platform te geven in Antwerpen.

Wij roepen de leden van de raad van bestuur van AMUZ op om geen forum te geven aan de Israëlische bezettingsmacht en het concert van Tzahal niet te laten doorgaan. Door evenementen als deze te laten plaatsvinden wordt er impliciet een blijk van goedkeuring gegeven aan het apartheidsbeleid van Israël en haar leger in de bezette gebieden.

Een annulatie zou een sterk signaal geven naar de Israëlische overheid. Op die manier kan AMUZ aantonen dat ze belang hecht aan respect voor de mensenrechten en het internationaal recht, en dat ze de illegale bezetting van de Palestijnse gebieden veroordeelt.

Ondertekend,

Veronique Coteur, woordvoerder intal
Stefan Nieuwinckel, directeur Pax Christi
Carmen Claessen, woordvoerder Antwerp for Palestine
Pascal Gielen, Prof. Sociology of Art & Cultural Politics ARIA, Universiteit Antwerpen
Herman De Ley, Emeritus Professor Universiteit Gent
Karel Arnaut, Prof. Sociale en Culturele Antropologie, KU Leuven
Itamar Shahar, lid van Een Andere Joodse Stem
Ludo De Brabander, woordvoerder Vrede vzw
Pierre Galand, ex-senator en voorzitter Association belgo-palestinienne
Eitan Bronstein, woordvoerder De-Colonizer
Jihad Van Puymbroeck, co-voorzitter Hand in Hand vzw
Nina Henkens, coördinator Kif Kif
Anissa Boujdaini, spoken word artieste
Mathias VH, coördinator Palestina Solidariteit vzw

Op woensdag 11 mei vindt ook een protestactie plaats om 18u30 op de Groenplaats in Antwerpen.

Persbericht : Geen optreden van Israëlische militairen in Antwerpen